Ilmselt on vähe harrastusfotograafe, kes poleks mingil ajajärgul unistanud profileiva maitsmisest ja seeläbi iseenda peremeheks olemisest. Soov olla edukas fotograaf. Õnnestub see aga vähestel, sest turule sisse söömine ning kliendibaasi loomine ja säilitamine on töö, millele teadlikult keskenduvad üksikud.
Alustame sellest, et elukutselise karjäär on äri. Oma fotodele uhke signatuuri peale kleepimine ja Facebooki photography-lehekülje loomine võib olla osa ärist, aga tegelikult on see kõik marginaalne palju olulisemate väärtuste kõrval.
Endise (tegelikult olen vist nüüd jälle?) ajakirjanikuna kuulan väga tähelepanelikult, mida fotomaailma staarid räägivad. Tänase kinnisvaraettevõtja ja tellijana olen teinud omad tähelepanekud. Harrastuspiltnikuna tuuseldan pidevalt fotokeskkondades ringi ja näen, kuidas vähesed pingutavad ja ülejäänud kurdavad raske elu üle. Just profifotograafina karjääri alustada plaanivatele inimestele see artikkel ongi, sest usun, et kui järgnevast kinni peate, siis on piiriks ainult taevas.
KIRG
Üldiselt pole vahet, millises žanris fotograaf tegutseb. Kui sul pildistatava suhtes kirge pole, on maakeeli öeldes kellad.
Mitte ükski ema ei soovi, et tema beebit pildistaks fotograaf, kes lapsenutu peale kulmu kortsutab ja niheledes kella vaatama hakkab. Üks hinnatumaid beebifotograafe Eestis on Nele Tasane, keda mul pole küll au tunda, aga kellest räägitakse ainult head. Kujutate ette, ma ei tunnegi teda, aga ikka teen reklaami, sest tema kannatlikkus ja detailidele tähelepanu pööramine on juba ka täiesti võhivõõrale kõrvu jäänud.
FIBA fotograaf Hendrik Osula ütles selle artikli valmise ajal, et lõpetas äsja 12 tunnise tööpäeva Tais, kus ta pildistas U19 naiste korvpalliturniiri – 4 mängu jutti, 6000 kaadrit! Kui Hendrikul poleks kirge korvpalli vastu, poleks tal ka FIBA-ga mingit lepingut. Iga vähegi leigem fotograaf koliks U19 naiste korvpalli pildistamise asemel ilmselt hoopis puhvetisse soolapähkleid nosima.
Gen Vagula, õhujõudude erukapten, ei oleks elu sees teinud Ameerika Ühendriikides laineid löönud virmalistega hävituslennuki fotot, kui tal puuduks aviatsiooni suhtes kirg.
Näiteid on palju, aga mõte jääb samaks. Pildista seda, mida armastad. Sinu kirg pildistatava suhtes ja ka selle puudumine kumab kaugemale, kui arvata oskad.
Muidugi pole miski absoluutne. Kui juba oled elukutseline ja parasjagu on tellimusi vähe, tahavad lapsed ikka toitmist ning arved maksmist. Siis tuleb teha ka negatiivse auraga matusepilte ja käia fotografeerimas üritusi, mis emotsionaalselt midagi ei paku. Aga kui ajad paremaks lähevad, mine kiiresti tagasi sinna, mis ka sinu enda kirgi kütab.
ANNA ENDAST MAKSIMUM
Mida rohkem ma Jarek Jõepera sellekohase lause peale mõtlen, seda loogilisem see on. Mitte kõik fotograafid ei tahagi endast maksimumi anda. Kõige tavapärasemaks vabanduseks on „ma olen loominguline inimene.“ Tegelikult on sellise lolli lause kasutaja tellijate jaoks tühi koht. Kui sa lähed mütsiga lööma ja oma loomingu egiidi all standardteenust pakkuma, on varsti jutud läbi.
Isiklikust kogemusest näen, kuidas Margus Vilisoo pingutab iga droonivõtte puhul, mida temalt tellin. Sarnaselt oma lapsepõlvesõbra Jarekiga on ta ajanud lati nii üles, et ka mina, kes olen kümmekond aastat pildistamisega tegelenud ja olnud ka drooniomanik, ei saa enam aru, miks ta läheb ja pildid üle teeb (ilma lisatasuta). Kõik tundub korras olevat, aga Margus pole rahul. Täna ei kujuta ma enam isegi ette, et Pindi Kinnisvara uusarenduste tiimi teenindaks mõni teine droonifotograaf peale Marguse, sest ta suudab mind alati üllatada.
ÜLETA KLIENDI OOTUSI
Klišee? Lugege eelmist lõiku. See pole klišee. Just selliseid koostööpartnereid tellijad tahavadki. Et nad saaks rohkem, kui nad on oodanud. Kui ma palun metsatukka rajatava kortermaja tulevasest asukohast pilte 4 ilmakaarest, aga saan kaheksast, on ootused kahekordselt täidetud. Ja kirsiks tordil kolistab Margus veel kuldse tunni ajal objektile tagasi ja teeb uuesti sama tiiru. „No ma tahtsin näha, kas saab paremad!“ Tase!
Nagu ütleb Jarek: “Sinu rahulolu peab olema kliendi rahulolust aste kõrgemal!”
Sama kehtib ka portree- ja üritusfotograafias. Inimesed on enda pildistamise osas alati väga kriitilised ja neil on poolenisti põhjendamatu tung hädaldada iga võimaliku pisiasja peale. Kui fotograaf tuleb viieks minutiks kohale ja teeb 10 klõpsu, siis olgu pildid imeilusad, referentsi see fotograaf ei saa. Inimesed tahavad, et nendega tegeletaks, et neid sätitaks, et neil palutaks võtta erinevaid poose ja kohendada riideid. Nad tahavad tunda ennast erilistena! Kui aga ajad oma jora, ei ole paindlik ja torised, siis näidatakse sulle kiirelt ust.
NAUDI ELU
Suurärimees ja astrofotograaf Raivo Hein ütles kuldsed sõnad: „Kui sa oled keskendunud rahale, ei tule midagi välja!“ Aamen!
Väga lahedaks näiteks on Pääro Metsand, kes alguses käis sõbra Argo Nursiga niisama tundrates fotokaamera ja õngeridvaga tuiamas, aga nüüdseks on sellest välja kasvanud lausa legendaarset kuulsust koguv TripUp66 fotoreisifirma, kus on reisid aastajagu ette välja müüdud. Pääro ise ütleb, et kõik tema reisid on sellised, kus ta ise käia tahab. Poolenisti rantjee-elu nautiva Pääro latt ei ole kindlasti madalamate killast ja reisiseltskond võib juba ette arvestada, et pakutav toit on tugevalt üle keskmise ning lõkkekumas lahti nööbitud rummipudel pole valitud hinnalipiku järgi. Viimasel Norra reisil juhtus suisa selline lugu, et toit sai planeeritust varem otsa ja Pääro maksis omast taskust kinni hunniku röögatu hinnaga värsket loomaliha, sest tal tuli endal selle järgi isu!
USALDUSVÄÄRSUS
Väga üldine termin, aga selle taga on küsimus, kas fotograaf teeb ära selle, mida on lubanud. Mitte ainult kellaajaliselt, ehkki kella tundmine on alati tähtis. Kui fotograaf on kutsutud kooli lõpuaktust pildistama ja kasvõi ühe noore abituriendi tunnistuse üle andmine jääb vahele (aku saab tühjaks, fotograafil tuleb kusehäda vms), on tegelikult üritus luhta läinud ja sinna kooli ilmselt järgmisel aastal enam asja pole. Gen ütles selle teema kohta nõndaviisi: „Päeva lõpuks on tähtis, kas fotograaf deliverib (suudab materjali ära tuua) või mitte.“
Kui sa ei suuda isegi oma sõbra pulma pildistamiseks õigeks ajaks kohale jõuda või oled saluudi laskmise ajaks enda silmad juba sirklisse kaaninud, siis mõtle kaks korda, kas sul ikka on asja elukutseliste sekka. Sest delivery on ilmselgelt puudulik ja usaldusväärsus nullis.
LOO SUHTEID
Jätsin kliendibaasi ülesehitamise teemad meelega tahapoole. Suhete loomine on üks keerulisemaid tegevusi üldse. Lõputu enesereklaam, referentside korjamine ja portfoolio koostamine on edukate pakkumiste tegemiseks hädavajalik. Aga tegelikult taandub kõik suhetele. Potentsiaalne tellija peab tundma, et sa oled olemas TEMA jaoks, mitte vastupidi.
Taaskord refereerin Geni, kes rääkis, et tema LED-ekraaniäri rahvusvaheliseks arendamisel kogeb ta ikka ja jälle, kuidas tugevama suhtearenduskultuuriga riikide esindajad küsivad: „Kuidas SUL läheb?“ Aga mida teeb tuim eestlane? „Hallo, kuule, kuidas läheb, ma tahaks sulle oma teenust müüa!”
Jagan ka oma isiklikke kogemusi. Oma olulisemate klientide kohta on mul eraldi tabel, kus on kirjas nende sünnipäevad, abikaasa ja laste nimed ning vanused, hobid… Miks see vajalik on? Sest kui kliendil on juubel, siis ooperisõbrale pole mõtet kinkida Metallica pileteid ja vastupidi.
Tennisesõbrale pole aga midagi meelitavamat, kui mõne tuntud tennisisti autogrammiga pall.
ESIMENE DOOS ON TASUTA
Ei, ma ei tee nalja. Kui 400 miljardilise aastakäibega narkoäris see toimib, siis miks ei peaks see toimima fototurule sisenemisel?
Targad kalamehed söödavad enne kalad sisse. Natuke aega ja sööta kulub, aga lõpptulemus on seda väärt.
Loomulikult ei pea ma silmas, et alustav fotograaf peaks minema tervet pulma tasuta pildistama. Enda portfoolio ja referentsi tekitamiseks on aga arukas teha jutukamatele ja suurema tutvusringkonnaga sõpradele-tuttavatele „juhuslikud“ pakkumised, et võid nende lastest või perest sõbramehe poolest kenad pildid teha.
Kui hoolega vaatate, siis paljud edukad ärisegmendid pakuvad tasuta näidiseid. Kosmeetikas on väga levinud erinevad testerid. Autosalongist võid proovisõiduauto oskusliku kauplemisega saada enda kätte terveks nädalavahetuseks. Rääkimata siis varem mainitud illegaalsest mõnuainete turust, kus loomulikult „esimene tasuta doos“ on täielik sigadus. Aga tõhus.
VEENDU OMA KVALITEEDIS
Lõpetuseks halb uudis.
Mitte kõik harrastusfotograafid pole küpsed profiturule sisenemiseks. Kuna inimestel tavaliselt enda suhtes kriitikameel puudub, siis soovitan fotosid näidata ka teistele fotograafidele. Kui oled ikka sita kokku keeranud, saad sellest näiteks hobifotograafide grupis väga kiirelt teada. Pole põhjust solvuda, vaid tuleb hakata tegelema oma tehnikate lihvimisega.
Kui hakkad juba kolleegidelt kiita saama, loe see artikkel uuesti läbi ja soovin Sulle tuult tiibadesse!
Peep Sooman on Pindi Kinnisvara juhatuse liige, kelle juhtida on uusarendusprojektide müügiportfell väärtusega 100 mln €. Muuhulgas vastutab ta ligi sajapealise müügimeeskonna tegevuse eest ning on ettevõtte suhtekorraldus- ja turundusnõustaja.