Pindi Kinnisvara korraldas fotohanke. Asi nimelt sellest, et vajame lähiajal ühe uue projekti jaoks paarikümnest inimesest erinevaid portreepilte.

Hange oli lihtne. 20 inimest, igaühest kolm erinevat portreefotot, pildistamine toimub kontoris, lisavalgust meil endal pole. Pindi Kinnisvara turundusjuht Piret lasi kujunduse teha ja paiskas hanke üleskutse sotsiaalmeediasse üles.

Edasi hakkasid juhtuma asjad, mida me ei osanud oodata. Oli nii head kui halba ja nendest nüüd täpsemalt pajatangi. Loomulikult ei maini ma ühtegi nime ega näita ühtegi portfooliopilti, sest moraalne kompass ütleb, et ilma hankes osalenute nõusolekuta nii ei tehta. Ehk aga tuleb lühike ülevaade ja tellija vaatenurga avamine mõnele kasuks.

- REKLAAM -

Korrektseid pakkumisi tuli 13. Meie jaoks piisav, ehkki ise ootasin rohkemat, sest päris paljud fotograafid kurdavad klientide nappuse üle. Aga eks osadel ongi käed-jalad tööd täis, osad jälle eelistavadki pigem elu kiruda ja pealegi pidi hangetel osalemine olema osadele suisa alandav (seda selgitas mulle üks fotograaf, kes hankel osales ja üks fotograaf, kes hankes ei osalenud).

Üks naljamees kirjutas hankepostituse alla, et temaga võib ühendust võtta. Võime küll, aga ole sa või Gursky, vat ei võta (tegelikult Gurskyga muidugi võtaks).

13st pakkujast pea pooled on edukad ja kõva tasemega fotograafid. See on see koht, kus tahaks hirmsasti moraalikompassi tasku pista ja kõvade tegijate nimed avalikustada, aga no ei sobi. Vihjeks vaid niipalju, et nii mõnigi neist on erinevates vormides ka Fotojuttude artiklitest läbi käinud.

Tegin siit enda jaoks järelduse, et edukuse ja enda aktiivse müümise vahel on väga tugev seos. Nagu ma sellest juba varem poleks kirjutanud: https://fotojutud.ee/topics/varia/kas-fotograaf-on-kunstnik-voi-muugimees/.

Kusjuures, turundusjuht ei saanud mitte ühtegi müügikõnet, ehkki tema telefoninumber on avalikult kättesaadav. Vist üks telefoni teel esitatud küsimus oli, aga see ei lähe kuidagi müügi alla. Müügimeestena on fotograafid jätkuvalt lahjakesed.

Küll aga pöörduti minu kui „niikuinii-sa-tead-mis-värk-on“ poole. Mitte küsimuste esitamiseks, vaid eelarvamuste tõttu. Fotograafidel on hangete osas kummalised hoiakud, millest kõige tugevamalt kumavad läbi a) niikuinii ostetakse ainult hinda ja b) kinnisvarabürood ei ole valmis niikuinii normaalset hinda maksma. Mis on normaalne hind, jäigi selgusetuks, sest mul polnud aega ega isu sel teemal pikalt rääkida, vaid palusin suhelda turundusjuhiga, mida ilmselgelt ei tehtud.

Ainult üks fotograaf esitas korrektselt pdf-failina vormistatud pakkumise.

Ainult ühel fotograafil oli kodulehel eraldi kategooria „Ametiportreed“.

Hankes ei osalenud ükski dinosaurus – fotogruppide vanakooli „arvamusliidrid“ ei pidanud hanget tõsiseltvõetavaks. „Alandav ja mõttetu!“, ütles üks neist omavahelises vestluses. “Ma ei viitsi mingit portfooliot küll esitada,” ütles teine.

Üks fotograaf nimetas kahes järjestikuses kirjas turundusjuht Piretit hoopis Pilleks.

Üllataval kombel polnud kõige tugevamad fotograafid üldse kõige kallimad. Panime igale fotograafile kümne palli skaalal ka hinde. Loodetavasti keegi ei solvu. Kindlasti on punktid ka subjektiivsed, kuid kõik sõltus taustsüsteemist ning meil olid korraga lahti kõik galeriid, mis muutis hindamise läbi võrdlemise oluliselt kergemaks. Punktiloogika näeb välja selline:

Kõige odavam pakkumine oli noorelt algajalt fotograafilt, kes pidas tööd 70-100 € vääriliseks. Igatahes väärib aktiivsus tunnustust, küll ühel päeval tulevad oskused järgi ja hinnakiri ka tõuseb. Kes ei hooli, see ei proovi!

Kõige kallimaks osutus fotograaf, kes sai meilt hindeks 6 palli.

4 kõige kallimat pakkumist olidki fotograafidelt, kes jäid oma portfoolioga vahemikku 4-6 palli. Järeldus? Äkki see, et need, kes pole veel enda potentsiaali täielikult kasutama õppinud, proovivadki 2-3 tööotsaga kuu jooksul lahedalt ära elada? Maakeeli siis otsivad nad lolle kliente, kelle turjal liugu lasta. Teine variant on muidugi, et tellija ongi loll ja ei oska kirgast kunsti ära tunda.

Koostasin kõikide pakkumiste kohta ka punktdiagrammi. X-telg tähistab fotograafile antud punkte, Y-telg sama fotograafi poolt pakutud hinda.

Kokkuvõtteks tänan kõiki hankes osalenuid ning kui projekt käima läheb, teeme lõpliku valiku. Etteruttavalt ütlen ära, et valik tuleb kindlasti ladviku ehk 7-9 palli saanute hulgast.

- REKLAAM -