Oleme omavoliliselt määratud sügispuhkuselt tagasi ja hakkasime jälle kirjutama. Päevakajalise teemana tõstatati loetud päevad tagasi pealkirjas välja toodud küsimus. Sisu oli selles, et kas loodusfotograafidel on siis midagi viga, et nad pulmi pildistama ei sobi ja kuidas sellised eelarvamused tellijatel üldse tekivad.
Asi on muidugi veidi laiem – võib ju ka küsida, kas tootefotograaf sobib portreede pildistamiseks või kinnisvarafotograaf toidufotograafiks või…
Enne „sobib“ või „ei sobi“ kokkuvõtte tegemist tasub vaadata alustuseks selliste eelarvamuste tekkelugu. Nagu ikka, toon paralleele teiste tegevusvaldkondadega, sest nii on märksa kergem teistest inimestest (loe: tellijatest) aru saada.
Kui põlveliiges valutab, siis tõenäoliselt ei oleks kardioloog (sry Priit!) esimene valik. Samamoodi ei ole mõtet dermatoloogi (nahaarst) uksi kulutada, kui hing on köhast kinni ja silme ees virvendab.
Teine näide. Kui hakkate eramaja ehitama, siis vaevalt oleks esimene valik Merko Ehitus. Igasugused projektijuhtimistasud, RYL standardid ja muu selline „jama“ ajavad eelarve ju nii kuramuse kõrgeks, et lõpuks tellitakse tihtipeale igati korralik ja märksa odavam elementmaja, mille sarnaseid on juba sadu kokku klopsitud ja kõik tootevead parenduse käigus siledaks lihvitud.
Loodetavasti said kõik nendest näidetest aru. Inimesed lihtsalt on harjunud pöörduma spetsialisti poole. Spetsialist ei ole koondnimetusega arst või ehitaja, antud teema puhul siis ka mitte fotograaf, vaid valdkonnasiseselt veidike spetsiifilisem oskaja, kes vastab konkreetselt tellija vajadustele.
Kõik eelnev on tellija vaade ja tellijal on õigus omale arvamusele, nagu meil kõikidel. Pigem on küsimus, kas tellijat on võimalik harida, kas tellija otsuseid on võimalik mõjutada ehk maakeeli öeldes – kas tellijalt on võimalik hoolimata tema eelarvamustest raha kätte saada.
Väidan, et on küll.
Eelpool toodud näited olid meelega utreeringud. Muidugi on meditsiinis teadmiste rohkuse tõttu valdkonnad ära jagatud. Muidugi ei tahagi Eesti suurim ehitusettevõte ja kinnisvaraarendaja Merko ühe väikese eramajaga jändama hakata. Aga kas see kõik kehtib tingimata igas valdkonnas, sealhulgas fotograafias?
Kui fotograaf ongi elupõline spetsialiseerunud looduse pildistaja, kes öösiti huntidega ulub ja hommikuti jõekaldal kobrastega koos hambaid peseb, siis ehk olekski tal mõistlikum samblas püsida ja pidulikust rahvast eemale hoida.
Tegelikkuses võib selliseid mülkamehi ilmselt paari käe sõrmedel üles lugeda ja tihtipeale pole lihtsurelik nende nime kunagi kuulnudki. Ka meie tuntuimad ja tunnustatuimad loodusfotograafid viljelevad väga kõrgel tasemel teisi žanre ning teevad tihtipeale pika puuga paljudele konkreetselt ühele alale spetsialiseerunud (näiteks pulmad) piltnikele silmad ette. See pole eeldus, see on fakt.
Kui paljud teavad, et näiteks LAF-i võitjad, tõelised loodusemehed Jarek Jõepera ja Sven Začek on väga, kohe väga-väga tugevad pulmafotograafid?
Nende kahe ilmeka näite varal jõuan tasapisi asja tuumani ja kirjeldan tekkinud eelarvamusi läbi selle prisma, mida erinevalt fotograafiast isiklikult päriselt tunnen. See on turundus ja PR.
Sind tuntakse täpselt sellena, kellena sa välja tahad paista.
Loodusfotoga on sotsiaalmeedias jube lihtne feimi koguda. Ilus kits moonipõllul või udune rabahommik korjavad tuhandeid laike, sadu jagamisi ja tundub, et kuulsus ongi käes. Tegelikult ei ole.
Annan mõned lihtsad soovitused, kuidas loodusfotograafi paguneid natuke peita ja pulmafotograafi omasid juurde tekitada. Loomulikult pole nimekiri lõplik.
1) Kui fotograafil on oma koduleht, siis erinevad žanrid võiksid kohe esilehel domineerida.
2) Kodulehe SEO-sse tuleks pulmade (või muude ürituste) pildistamine ilusti sisse sättida, et google need ikka üles leiaks.
3) Loo endast Wikipediasse sissekanne, kuhu kirjutad täpselt seda, mida vajalikuks pead.
4) Igasugustesse pulmad.ee jms teemalehtedesse tasub kommiraha eest enda nimi sisse osta.
5) Saada pulmaisadele (nimistu saad sealtsamast pulmad.ee jms) oma näidistööd koos orienteeruva hinnatasemega.
6) Postita sotsiaalmeediasse lisaks looduspiltidele ka inimesi, kauple pruutpaaridelt luba mõnda fotot presenteerida jne ehk näita enda mitmekülgsust.
7) Kirjuta oma kodulehele, blogisse või sotsiaalmeedia kontole sellest, milline üks pulmafotograaf olema peab ja miks sina seda armastuse ja hoolega teed.
8) Last but not least – loo oma parimatest pulmafotodest korralik portfoolio, mis tulevasele pruutpaarile silma jäädes nad hoobilt nokki lööb.
Nii lihtne see kõik ongi. Natuke on vaja lihtsalt enda maine kallal tööd teha. Ja loomulikult pildistada osata 😊