Kriisi alguses kirjutasin, et enamus elukutselistest fotograafidest on tööta jäänud. Arved vajavad aga maksmist ja kui raha peale ei tule, siis hakatakse ebavajalikku mudru maha müüma. Mida rohkem on raha vaja, seda odavamalt see mudru ka ära antakse.

Pole riiki, kus fotograafidel samasugune seis poleks. Liikumispiirangud on kehtestatud igas arenenumas riigis, kõik suuremad üritused on ära jäetud ning igasugused kogunemised on välistatud. Pulmi lükatakse edasi, sünnipäevi peetakse kitsas pereringis, pildistada pole kedagi, kes selle eest ka maksaks.

Kusjuures fototehnika müük ei puuduta ainult elukutselisi fotograafe. Kui mõni näiteks turismisektoriga seotud harrastusfotograaf on endale pidevalt kola kokku kuhjanud, siis nüüd käib sahtlites kõva sobramine, mida saaks võimalikult kiirelt maha müüa. Ja oleme ausad – kallis fototehnika on üks esimesi, mis loosi läheb. Laste arvutit ju naljalt maha ei müü, samuti ei tule kõne allagi elektripliidi või televiisori turgu paiskamine.

- REKLAAM -

Maakeeli öeldes – rahval hakkab s…t leivakotti kogunema ning ebavajalik fotokraam liigub tasapisi müügilettidele.

Olen viimase nädalajagu jälginud nii kohalikke ostu-müügi foorumeid kui eBay’s toimuvat ja julgen täie tõsidusega kinnitada, et protsess on alanud, ehkki teatud erinevustega.

Kohalikes fotofoorumites on pakkumiste arv hoopis vähenenud, aga vähemalt meie ostu-müügifoorumis (mille statistikale meil on ligipääs) on külastatavus lennanud viimaste nädalate jooksul ligi kümnekordseks ja kontode registreerimiste arv kolmekordseks! Selliste anomaaliate puhul on võimalik kergelt teha valesid järeldusi, kuid siiski püüan järeldada – inimesed a) koguvad hoogu oma tehnika müüki panekuks b) otsivad häid pakkumisi.

Kõikides suuremates foorumites on aga suurenenud kaamerakomplektide pakkumiste arv, mis annab tunnistust eelmainitud harrastajate otsusest kõik kallim kraam maha müüa.

Elukutselised fotograafid müüvad eelkõige „mänguasju“ – kuna spordivõistlusi ei peeta, siis kõlbavad näiteks pikad teletorud hetkel ainult lindude pildistamiseks ja pole kuulnud, et see ülearu leiba lauale tooks. Sama lugu on makrokraamiga ja muude vidinatega, mida oma igapäevase töö tegemiseks niikuinii otseselt vaja ei lähe.

Rahvusvahelisel tasandil käib müügipakkumiste kasv ja hinnalangus aga juba täie hooga ja seda just „mänguasjade“ puhul.

Veel kuu tagasi oli alloleva kasutatud objektiivi tavaliseks müügihinnaks 7000-8000 €. Eile lõppes oksjon, mille tulemust näete pildile klikates.

Kuvatõmmis: eBay

Ka mänguasjade kategooriasse kuuluv Canon 600mm f/4 IS II müüdi samuti eile eBay oksjonil maha hinnaga 5150 €, mis on paari tuhande võrra varasematest hindadest odavam. Mõlemad tooted asuvad küll USA-s, nii et hindadele tuleb lisada transpordikulu ja tollis tasutav käibemaks, aga ka Euroopa kaupa tuleb üha juurde ja hinnad juba sulavad. Eks täpsemalt saate juba ise surfata ja veenduda.

On üleüldse märgiline, et selliseid tooteid oksjonile pannakse ehk müüakse misiganes hinnaga, mida turg pakub. Kuna ma ise otsisin mullu sarnaseid objektiive kuude kaupa nii kivi alt kui kivi pealt, siis võin kinnitada – polnud ühtegi oksjonit ja hinnadki olid väga ühte auku.

Mis siis edasi? Edasi saab ilmselt nii, et suurem laviin fototehnikat on alles turule tulemas, sest hetkel elavad nii eestlased kui teiste riikide fotosõbrad veel varudest. Kriis aga vaibumisemärke ei näita ja nagu värske Luminori uuring tõdes – veerand meie elanikkonnast suudab varude abil elada vaid ühe kuu, tööpuudus aga juba kasvab ja need varud on juba paljudel käiku lastud.

Lõpetuseks paar soovitust.

  • Kui tahad fototehnikat müüa, siis müü kohe, sest kuu pärast on see veel odavam.
  • Ebavajaliku kraami müümine pole häbiasi, vaid võimalus sahtlid puhtamaks saada.
  • Eriti kallimate toodete ostjaskond hakkab kokku kuivama, mis tähendab, et ostja dikteerib hinna (loe: ostjana kauple kõvasti).
  • Kui soovid alustada fotohobiga ja rahakotis tuul ei vilista, siis praegu on suurepärane aeg osta endale keskmisest parem kasutatud kaamerakomplekt keskmisest madalama hinnaga.

Püsige terved!

- REKLAAM -