Värvid omaette teemana on fotograafias paraku üks kõige sagedamini tähelepanuta jäänud aspekte.

Alles kirjutas Jan põhjaliku ülevaate erinevatest värviruumidest, sellega saate tutvuda siit: Kuidas fotol värvid õigeks saada: värvidest ja värvihaldusest – Fotojutud, aga algajale on see teema liiga raske ja jätkuloona lisan mõned põhitõed ka alustajatele.

- REKLAAM -

Kui pöörad neile eraldi tähelepanu, siis julgen väita, et sinu fotod paranevad märkimisväärselt.

Lihtne värvibukett

Lihtsamad värvid aitavad pildi kompositsiooni parandada, kuna need on justkui omaette foto elemendid. Liigselt kirju tulemus tekitab vaatajas pigem segadust ja pildi üldmulje pole hea.

Alustuseks tuleks valida selline kompositsioon, kus domineerivad vaid mõned värvid. Kombinatsioon näiteks kolmest värvist on igati mõnus kogus ja ei tee pilti liigselt koormavaks.

Kui aga kahtlete, siis vähendage värvide arvu. Mida „puhtam“ stiil, seda kergemini „seeditavamaks“ pilt ka muutub. Nii saate rõhutada omakorda teisi kompositsiooni osi, mis liigse värvirikkuse korral välja ei pruugi paista.

Foto: Pixabay

Kontrastsed värvid

Ka värvide omavaheline suhestumine on pildil ülioluline. Pilkupüüdvamaks on kontrastsete värvide omavaheline kombineerimine. Kontrastsed värvid on need, mis asuvad värvikettal üksteise vastas. Nad näevad koos suurepärased välja ja tekitavad pildis positiivseid lisapingeid ehk võimendavad emotsiooni pildil. Mõned levinumad värvipaarid on roheline ja punane, sinine ja oranž ning lilla ja kollane. Mida võrdsemad on pildil nende värvide kogused, seda pingelisemaks muutub foto. Nii saategi erineva emotsiooni võimendamiseks mängida mõlema värvi esiletoomisega. Kui aga eesmärgiks on saada rahulikum/tasakaalustatum pilt, siis vähendage ühte tooni ja foto muutub olemuselt pehmemaks.

Foto: Wikipedia

Vastandlike värvide reegel ei ole absoluutne. Vastaspoolte värvide kontrastsus kehtib ka siis, kui omavahel hakkavad kombineeruma üksteisele lähemal asuvad värvid. Seda küll mitte nii jõudsalt, kui klassikaliselt vastas positsioonidel olevad valikud, aga siiski. Seega pingete loomiseks piisab ka vahel nendest.

Foto: Pixabay

Analoogsed värvid

Harmoonia lisamiseks soovitan kasutada analoogseid värvivalikuid. Nagu eelmises soovituses mainisin, on värvide kontrastsus hea ja lahe, kuid mõnikord tasub suund võtta hoopis teise äärmusesse.

Analoogsed on värvid, mis asetsevad värvikettal vahetult üksteise kõrval. Neist tahaks välja tuua rohkem levinumad paarid – roheline ja kollane, lilla ja sinine, punane ja oranž, roheline ja sinine, punane ja lilla. Nende omavaheline kooslus pildil võimendab teatud rahulolu ja pingevabadust. Nagu näiteks sügisene pilt puudest, millest osad on säilitanud rohelise ja osad kollase rüü. Või üksinda õitsev rukkilill roheka põllu taustal. Harmooniline värvikombinatsioon säilitab imelise rahuliku tunde, kogu muu kompositsioon peab seda muidugi toetama. Ka siin on igati hea proovida näiteks kolme värvi, mis omavahel sobivad. On selleks siis kombinatsioon rohelisest, sinisest ja lillast või sootuks rohelisest, kollasest ja sinisest. Variante on palju!

Foto: Pixabay

Objekt värvilisemaks

Selleks, et vaataja pilku lihtsamini fokusseerida, tasuks hoida peamine objekt taustast värvikamana. Selle kohta ka üks lisanipp.

Leia sobiv pildistamisobjekt – näiteks punane lilleõis, sinine hoone, kollane auto jne. Säti see pildile nii, et taustale jääks oluliselt vähem värve. Eriti tuleb see efekt esile, kui taustaks on kas valge või must värv. Seega otsi selleks sobiv võttekoht ja -nurk. Selline teadlik värvide võimendamine köidab alati vaataja tähelepanu. Hilisemas järeltöötluses on samamoodi võimalused tuua objekti paremini esile, kui muudate tausta ja põhiobjekti värvide intensiivsust, aga see pole ikkagi see.

Foto: Pixabay

Nii et järgmine kord, kui kaamera kaenlas kodust välja astud – otsi värve ja nende kombinatsioone. Varakevadisel ajal on see veidi keerulisem, aga siiski mitte võimatu. Värve ja varjundeid jagub nii päikesetõusus kui ka -loojangus, linnaruumis ja mere ääres, metsade keskel ja põllu peal.

Foto: Pixabay