Hoolimata ülemaailmsest majanduskriisist jäi fotokaamerate hiilgeaeg vahemikku 2008-2010, edasi on tootmine langenud aga tervelt 88% ja sektori käive 74% võrra. Põhjus on lihtne – mobiiltelefonid on turu üle võtnud.
Andmete algallikas CIPA (Camera & Imaging Products Association) koondab kõiki suuremaid kaameratootjaid nagu Canon, Nikon, Fujifilm, Sony, Panasonic, Olympus jne.
Kui vahetatava objektiiviga kaamerate (peegelkaamerad, hübriidid jms) järgi on nõudlus langenud ca 60 protsenti, siis suurima kukkumise on teinud maakeeli seebikad ja kompaktkaamerad – integreeritud objektiiviga kaamerate tootmise- ja müügimahud on langenud tervelt 94% võrra. Langus kokku – 88%.
Põhjuseid pole vaja kaugelt otsida. Esimene nutitelefon saabus turule 2007. aastal, kuid nende ja ka varasemate telefonide kaamerate kvaliteet ei kannatanud veel mingit erilist kriitikat. Telefonitootjad aga arendasid kaameraid kosmilise kiirusega edasi ning tänaseks võibki öelda, et viimase kümne aastaga on fotokaamerate turule tehtud totaalselt 1:0. Kui vaadata Samsungi, Huawei ja teiste suuremate telefonitootjate reklaame, siis enam ammu ei turundata telefoni kui sidevahendit, vaid kui kaamerat.
Megapikslid, HDR-võtted, lainurk, suum, manuaalseaded jne – kõik relvad on lauale pandud ehk telefoni topitud. Ja oleme ausad – kui tõsiselt fotohobi harrastavad piltnikud ja elukutselised fotograafid välja jätta, siis kes läheb täna veel poodi, et osta endale seebikas? Täpsemini läheb küll, aga endise saja inimese asemel kõigest kuus.
Samas tegid telefonikaamerad fotograafiale kui hobile ja elustiilile suure-suure teene, sest kaamera on koos telefoniga igal jütsil taskus ning ükski oluline hetk ei jää talletamata. Instagram, Facebook ja muud sotsiaalmeediaplatvormid annavad võimaluse oma paremaid palasid ka jagada ning see on omakorda fotohobi väärtust paljude jaoks suurendanud.
Ilmselt kaameramüügi langustrend jätkub, kuid tundub, et see on paratamatus. Seega pigem rõõmustame, et fotograafia pole kunagi olnud populaarsem ja ilmselt seegi trend üha süveneb.