Eelmise aasta lõpus seadsin endale uusi eesmärke ja muuhulgas tegin ettevalmistuste käigus küsimustiku, kus palusin tavalisi inimesi, et nad kirjeldaksid oma ootusi fotograafi osas, kes neid pildistab. 

Küsitluse eesmärgiks oli keskmise kliendi veidi paremini tundma õppimine ja mõistmine, mida ta ikkagi tegelikult fotograafilt tahab. 

- REKLAAM -

Oleksin võinud ju seda juba paari aasta eest teha, aga alustades ei teadnud ma ilmselgelt, mida üldse teenusena fotot pakkuva fotograafi elu tähendab ning mida võiks lisaks lihtsale digipildile üldse klient soovida. Nüüd, olles veidi aega pildistanud ja näinud natuke ka juba turul toimuvat, oli seda oluliselt lihtsam teha.

Küsitlusele vastas peaaegu sada inimesi, seega arvan, et selle kogumi baasilt saab juba mingeid järeldusi teha. Kokku tuli vastata neljateistkümnele küsimusele, millest enamus olid suunatud saamaks teada, mida klient fotograafilt teenuse osas üldse ootab. Tõin sisse ka kaks materiaalset aspekti – leibkonna keskmise kuu sissetuleku ning järgnevaks aastaks planeeritavad kulutused fotodega seonduvale. 

Kõigepealt põnevam osa. Rahakotti on alati huvitav piiluda, eriti, kui see kellegi teise oma on. Keskmise vastanu leibkonna kuine sissetulek jäi vahemikku 2001-3000 eurot. 

Keskmiselt planeerib vastaja kulutada aastas fotodega seonduvale 101-250 eurot. Kuigi ma kirjutasin kulutustega seotud küsimuse selgituses lahti, et mõeldud on kogu aasta peale planeeritavaid kulutusi, mis peaks sisaldama ka kulutusi toodetele nagu fotoraamatud, trükised, seinale riputatav kunst ja kõik muu, mis fotograafiaga seondub, jäi vastuseid analüüsides mulje, et pigem mõisteti seda kulu kui ühekordset fotosessioonile kulutatavat summat. 

Kliendi ootused fotograafi tööle olid üllatavalt sarnased. Kui need ootused paari lausega ära katta, siis kõlaks vastus järgnevalt – klient ootab fotograafilt loomingulist, omapäraste ideedega, kvaliteetset klassikalist stuudiofotot või fotot kusagil põneva atmosfääriga ruumis ja tulemuseks sooviks saada kvaliteetset digifotot. Väga tähtsaks peeti ka selgelt eristuvat käekirja ja isikupära. 

Eelnevast lõigust ei maksaks teha järeldust, et käega katsutav toode klienti absoluutselt ei huvita. 

Huvitab küll ja üsnagi palju, küll aga kumas läbi küsimustele jäetud kommentaaridest, et klient eelistab neid pigem ise luua, kuna ei olda rahul fotograafi poolt pakutava hinna või kvaliteediga, rääkimata sellest, et paljud fotograafid lihtsalt ei pakugi kliendile sellist võimalust. 

Enim sooviti soetada paspartuus fotodega fotokarpi või seinale signeeritud fotolõuendit. Siinkohal mõttekoht teile, teenust pakkuvad fotograafid, kes te veel ei paku kliendile füüsilisi tooteid – äkki oleks mõistlik need ka tooteportfelli lisada. Lisaks tasuks ka klienti selle koha pealt harida, miks ta peaks selle just Sinu käest soetama, mitte minema ise oma JPG failiga mõnda odavtöökotta ja laskma selle kuivlaboris endale A4 formaadis välja trükkida. 

Kliendikogemuse osas peeti veel tähtsaks head personaalset klappi fotograafiga ning professionaalset ja pühendunud suhtumist töösse. Lisaks peeti oluliseks pildistamisega kaasnevat atmosfääri ja üle antava töö kvaliteediga korrelatsioonis olevat hinnapoliitikat. Ainult kaks vastajat pidasid kõige tähtsamaks võimalikult soodsat hinda, mis näitab, et üldlevinud väide, et meie turul ainult odavat hinda ostetakse, päris tõele ei vasta. 

Mida kõigest sellest võiks järeldada? 

Kõigepealt seda, et klient ootab fotograafilt eelkõige head TEENUST, mille juures on tähtsad kõik komponendid. Nii töö kvaliteetne teostus kui ka kõik juurde käiv “pehme” osa, viisakas ja asjatundlik suhtlus, kliendi soovi jooksu pealt mõistmine ja lahenduste pakkumine, pisiasjadele tähelepanu pööramine ning üldiselt hea enesetunde loomine. 

Hea klient on rahulolev klient ja tema tuleb teinekordki tagasi. Mis veel tähtsam, soovitab Sind ka teistele. Selgelt paistab siiski välja, et keskmine tellija on üsna hinnatundlik ning meie turul paraku ülikvaliteetne ja fotograafi seisukohast jätkusuutlikult hinnastatud fototeenus jääb vähemalt veel mõneks ajaks nišitooteks. Eks ole ka sellele teenusele kliente, aga nende leidmise nimel tuleb paraku oluliselt enam tööd teha, kui aeg-ajalt sotsiaalmeediasse kuulutuste riputamine või oma fotolehele laikide kogumine. Mitte, et see eelnev kõik tänuväärne ja tähtis poleks, on ju Fotojuttudeski kirjutatud sellest, kui tähtis on omada korralikku kodulehte ja süstematiseerida oma turundustegevust sotsiaalmeedias. 

Sellest kõigest pole paraku kasu, kui teenuse juures on puudu kõik muu, mida klient tegelikult saada soovib. Kõrgliigas mängides tuleb paraku just sellele põhirõhk panna.  Mis kõige tähtsam, klient peab nägema, et pakutav teenus on selgelt eristuv ning ta saab oma raha eest ka väärtuse, mida mujalt on raske leida.

Hea fotograaf, soovitan Sinulgi maha istuda ja veidi oma uut aastat planeerida. Otsusta, mis on see, mida kliendile pakkuda soovid. Kui see on lihtsalt soodne hind, siis ka see on okei, aga siis turundagi selgelt seda kui väärtust kliendi jaoks. Väga palju on hinnatundlikke kliente, kelle jaoks on tähtis pigem lihtsalt hetke jäädvustamine, aga nad lihtsalt ei suuda seda kusagil peenes stuudios kalli raha eest teha. 

Kui Sa leiad, et portreed looduskeskkonnas ongi teema, mis Sind kõnetab, siis panegi rõhk sellele ja selgita kliendile, et Sa mitte lihtsalt ei vii neid metsa pildistama, vaid sellega kaasneb ka meeldiv jalutuskäik ja omaette kogemus. 

Kui Sind kõnetab miski muu, siis panegi rõhk sellele. Ära püüa olla pruut igas pulmas ja kadunuke igal matusel, kes teeb kõike ja samas mitte midagi hästi. Leia asi, mida armastad teha ja pane endale eesmärgiks saada selles tõeliselt heaks. Küll siis näed, et turg polegi nii “ära solgitud”, nagu internetiavarustes pidevalt kirjutatakse. Kui õiged tellijad üles leida, on nad olemas nii Daciale kui ka Rolls-Royce’ile ja selle soetanud (väga erinevad) kliendid on päeva lõpuks rahul mõlemaga.