Natuke aega tagasi sain lausa kahest allikast täpselt sama pakkumise osaliseks. Nimelt otsustasid paar tuttavat saata mulle kuulutuse, kus keegi vorstivabrikant otsis tootepiltide tegemiseks fotograafi.

Kuulutuses mainiti, et tasuks hea töö eest saab omale kinkekaardi, mille eest siis on võimalik head-paremat nende tootevalikust soetada. Tuttavate arvates oli see ju lausa suurepärane võimalus endale reklaami teha ja nime laiematele massidele tutvustada… Ilmselgelt tekitas neis veidi hämmingut minu iroonilisevõitu „tänu“ pakkumise eest.

- REKLAAM -

Pole mitte esimene kord kohata selliseid pakkumisi. Suvel otsiti mingisugusele hobusekasvatajate üritusele ratsavõistluste pildistamise kogemustega fotograafi, kellele lubati palgaks “enneolematult maitsvat vegantoitu” ja tasuta öömaja. Rääkimata sellest, et igal pool, kus fotosid avaldatakse, saab nimi mainitud.

Minu jaoks on sellised pakkumised naeruväärsed. Eelkõige seepärast, et enamasti on taustasüsteemiks see, et püütakse ilusate piltidega oma üritusele või ettevõttele tähelepanu tõmmata ning selle pealt teenida. Enamasti saab ka kodanik, kes fotograafi otsib, oma töö eest siiski palka, raha teenib ka ürituse korraldaja või ettevõtte omanik. Ainus, kes teenistusest ilma jääb, on fotograaf. Hea, kui lõpuks „aitäh!“ öeldakse. Tavaliselt aga vingutakse töö kvaliteedi, hulga või tont veel teab mille üle kallal.

Tihti kohtab pakkumisi, kus otsitakse fotograafi, kes kas üritust või tooteid pildistaks ja mainitakse, et sobib ka hobifotograaf, lugedes samas üles tingimused, mille täitmine eeldab teatavat taset ning ka vastava tehnika olemasolu. Ehk siis sihtgrupiks on ikkagi juba edasijõudnumad amatöörid ning poolelukutselised piltnikud.

Enamasti kohtab kuulutuse lõpus lauset “töö on tasustamata, aga fotograaf märgitakse kogu kasutatava materjali juures ära”. Mis on minu jaoks veider, on fakt, et ikka leidub neid, kes kohe kuulutuse alla kirjutama ning enda teenust pakkuma tormavad. Algaja jaoks võib tunduda esmapilgul tõesti ahvatlev pildis olla ning lubadus, et mõni bränd või ürituse korraldaja sind Instagramis või Facebookis ära tag’ib, kõlab ju suisa tasuta reklaamina. Kas see aga reaalselt ka nii on? EI. Miks? Valdavalt on see pildimaterjal mõeldud siiski selle tellija toodet või teenust reklaamima ning selle vaatajal on sügavalt kama kaks sellest, kes selle pildistanud on või kelle nimi kusagil kaasneva ilusa jutu sees mainituna ilutseb. Lootus, et keegi reaalselt tundmatu fotograafi nimele klõpsab ja tema tegemisete vastu huvi tunneb, on suhteliselt nullilähedane. Karm, aga nii see kahjuks on.

Nüüd tekib küsimus, kas kallid ettevõtjad või ürituse korraldajad, kes plaanivad ise fotograafi loomingut kasvõi kaudselt kasutada kasumi teenimise eesmärgil, miks kurat nad ei võiks ka kasvõi natukene fotograafile maksta? See lubatav au ja kuulsus kaheldava väärtusega kohas nimega internet ei too ju kahjuks leiba lauale. Ükskord võiks neile ka kohale jõuda, et lisaks ilusate piltide tegemiseks nupule vajutamisele investeerib fotograaf ka päris palju oma aega ja raha oma tegevusse, isegi siis, kui see on lihtsalt hobiks. Kaamera – 600-5000 eurot, objektiivid 250-3000 eurot tükk, lisaks veel ka välgud, lisatarvikud, arvuti, tarkvara, koolituskulud, õppimiseks ja harjutamiseks kuluv aeg… Kas neil ei hakka juba veidi piinlik?

Ma ei taha väita, et mõnikord harva ja teatavatel tingimustel selline tasuta teenus fotograafi seisukohast okei poleks. Aga siis ei tohiks teenuse tellijad ka eeldada, et nad saavad fotograafilt maailmatasemel kunstiloomingu kohe homme kätte ning lisaks ka veel igavese tänu selle suurepärase võimaluse eest koostööd teha. Ärgu imestagu, kui üle antud materjal ei vasta päriselt ootustele või materjali paari päeva või isegi paari nädala pärast veel kätte ei saa. Eks ole ka fotograafil prioriteedid paigas ning tegeleb ta eelisjärjekorras siiski nende töödega, mille eest tasu saab. Või siis oma igapäevatööga juhul, kui on tegu hobipiltnikuga. Kindlasti pole mõtet hakata millegi üle kaeblema, sest lõppude lõpuks sai tellija teenuse ometigi tasuta ehk täpselt seda, mille eest maksis.

Sarnane lugu on tegelikult ka portreefotode turul tegutsevate fotograafidega. Üsnagi tihti pakuvad nad võimalust tasuta sessioonideks, enamasti selleks, et portfooliot täiendada või mõni isiklik projekt ellu viia. Huvilisi sellise “aeg aja vastu” teenuse vastu jätkub rohkem kui küllaga. Küll aga jätkub ka pettunud ja nurisevaid modelle, kes ilmselgelt eeldasid midagi enamat kui reaalsus oli. Päris paljud pakkumised on siiski fotograafidelt, kes alles alustavad oma karjääri ja pole võib-olla ka väga tasemel.

Kui tegu on projektitöö või konkreetse idee realiseerimisega, siis tavaliselt antakse tänutäheks aja eest modellile mõned pildid ning seda “õiget” ei pruugi ta üldsegi omale saada. Olgu pigem õnnelik, et sai võimaluse koostööd teha ning kui see sujus ja mõlemad rahule jäid, siis ehk avaneb võimalus huvi korral seda millalgi ka korrata. Lihtsalt tasub olla realist ning latti oodatavale tulemusele enda jaoks mitte liiga kõrgeks seada. Arvestada tasub, et tasuta saadud asja puhul on siiski kusagilt mööndusi tehtud, olgu siis selleks töö kvaliteet või valikuks oleva materjali hulk. See on paraku täiesti normaalne.

Artiklit lugeval fotograafil tekib ehk küsimus, kas ja millal ikkagi võiks kaaluda tasuta töötamist. Annan mõtteaineks paar küsimust, mida võiksid eelnevalt endale ja ka töö pakkujale esitada:

  • Kui palju kasu ma ikkagi sellest autorina ära märkimisest saan?
  • Mismoodi see märkimine välja näeb ja millisel moel materjal avaldatakse? Veebis? Sotsiaalmeedias? Trükis?
  • Kui kauaks minu tööst jälg maha jääb? Kas materjal on ajutiseks kasutamiseks või on seda võimalik ka aastate pärast kusagilt leida?
  • Ehk on tööga äkki seotud ka mõni muu kasulik nüanss, näiteks uued kontaktid või potentsiaalne hilisem tasuline koostöö?
  • Kas on võimalik teha leping, milles sätestatakse detailsed tingimused?

Kogu kirjapandu on lihtsalt minu isiklik arvamus, lugeja võib selle koha pealt jääda täiesti erinevale seisukohale ja see on ka mõistetav. Lõpetuseks ütleksin siiski, et hindame oma ja teiste aega ning väärtustame tehtud tööd ka vastavalt!

- REKLAAM -