Jaga sõpradega


Pöördun käesoleva kirjatükiga kõikide piltnike poole, kes teenivad sellega elatist – olgu selleks siis portreede või ürituste pildistamine või hoopis midagi muud. Toon välja seitse viga, mille võiks iga fotograaf tegemata jätta, kui ta tahab turul tugevalt kanda kinnitada.

- REKLAAM -

1. Enesekriitika puudumine. Hommikul kohvi kõrvale sotsiaalmeediat avades on suhteliselt masendav näha, kuidas fototeenuse pakkumisega tegelevad kodanikud jagavad oma fotolehtedel joovastunult materjali, mis on selgelt poolik või lihtsalt praak. Enne fotode avaldamist (ja kindlasti ka kliendile üle andmist) lase neil veidi seista ning vaata kriitilise pilguga need üle. Kas kompositsiooni juures miski häirib? Kas taust on igasugustest segavatest detailidest puhas? Ehk oleks pidanud töötlusega veidi tagasi hoidma? Veelgi parem on, kui saaksid kaasata ka nö “võõra silma”.

2. Kontaktide puudumine kodulehelt. Miskipärast kohtab väga palju fotograafide kodulehti, kus on ainult anonüümne kontaktivorm. Ei ole e-posti aadressi, ei ole telefoninumbrit. Kliendina ma pigem eelistaks tihtipeale kohe võtta telefon ning rääkida kiiresti asjad selgeks ja leppida kokku kohtumise, et visioon sellest, mida vajan, sobivusel paika saada. Eeldatavasti ma pole ainus, kes seda sooviks.

3. Päringu tulekul sellele mitte reageerimine või vastamisega ebamõistlikult kaua viivitamine. Olen täheldanud, et ka see on üpris sage viga, mida tehakse. Jah, võib juhtuda, et pead päringule kasvõi huvi või võimaluste puudumise tõttu eitava vastuse andma ja see on täiesti okei. Aga palun, fotograaf, vasta mulle!

4. Kliendile liigne teenuse peale surumine. Ideaalis peaks Sinu müügitöö olema nii peen, et kliendile ei jää lõpuks muljet, nagu oleks ta soetanud midagi vastu tahtmist. Ära keskendu endale ja sellele, mida Sa tehniliselt võimeline tegema oled. Keskendu pigem sellele, mida klient soovib ning kuidas Sa saad aidata tal seda võimalikult perfektselt saavutada. Mõistlik on tekitada kliendis tunne, et just Sinu pakutav on see, mida ta vajab ning ta tuleb siis ka Sinu juurde tagasi.

5. Unustamine, et lisaks pildistamisele ootab klient tegelikult täisteenust. Asi, mida olen märganud, on see, et päris paljud fotograafid keskenduvad ainult foto kliendile üle andmisele. Unustatakse ära eelnevad konsultatsioonid, unustatakse lisateenused nagu meik ja soeng, kliendi jaoks erilise päeva tekitamine, ka valmis materjal edastatakse rutakalt ning ilma emotsioone veidigi üles kruvimata. Ilmselgelt on see täiesti okei, kui oled lihtsalt aeg-ajalt pildistav hobifotograaf, kes ka pildistamise eest raha ei küsi või küsid sümboolse summa, aga kui klient on sessiooni eest juba kolmekohalisi summasid nõus välja käima, siis võiksid temas ka tekitada tunde, et aeg oli kulutatud raha väärt.

6. Müüd väärtust, mitte pelgalt fotot. Kui plaanid vähegi tõsisemalt asjaga tegelema asuda, siis hinda juba eos ümber see, kuidas Sa potentsiaalsele kliendile oma pakutavat presenteerid. Ainuüksi ilusate piltidega portfolio ei pruugi tuua juurde uusi kliente. Klient peab aru saama, et Sinu küsitav hind pole pelgalt number, mille eest ta saab X koguse fotosid, vaid sellega kaasneb ka väärtus. Olgu selleks kogemus, mälestused, pikaajalise unistuse täitumine. Oluline on see, et klient lahkub Sinu juurest väga hea tundega ning tuleb millalgi ka tagasi.

7. Kliendi harimata jätmine. Esimese sammuna oleks mõistlik uue kliendiga kohtumine kokku leppida ning üsnagi konkreetselt tutvustada, kes Sa oled, milline on Sinu pakutav teenus/toode ning kui suurt investeeringut selle toote saamine kliendilt nõuab. Ole aus ning räägi vajadusel detailideni lahti ka tootekomplekti kujunemine, niimoodi tekib kliendil ka arusaam, et kõrget hinda ei küsitagi lihtsalt nupule vajutamise eest. Veendu, et enne aja broneerimist on soovija ka reaalselt saanud Sinu senise tööga tutvuda ning tal on olemas hea ettekujutus sellest, mis teda ees ootab ning milline võiks lõpptulemus välja näha, see aitab üsnagi hästi juba eos vältida hilisemaid pretensioone tehtud tööle.

Rain Nahkur tegutseb nädala keskel infotehnoloogiasektoris, nädalavahetuseti aga osutab fototeenust. Hoolimata perioodilisest tellimustööde täitmisest nimetab ta ise ennast siiski harrastusfotograafiks.

Jaga sõpradega


- REKLAAM -