Alates 1950. aastast Saksamaal peetud maailma suurim fotokaupade mess pandi plaksti kinni. Eepiline on, et seda ei tehtud ajutiselt koroonaviiruse tõttu, vaid juba mitu aastat heietatud plaan viidi väidetavalt lõplikult ellu koos selgitusega, et fotokaupade turg on maas mis maas ja maha see jääbki.

Ametlikult öeldi „until further notice“ ehk kuni järgmiste teadeteni, aga peagi lekkis läbi, et see putka jääbki suletuks, mis lõi fotomaailma loomulikult kihama.

- REKLAAM -

Toimetuse liikmed pole kunagi Photokinal käinud, aga tunneme inimesi, kelle jaoks oli seal käimine tähtsündmuseks. Iga endast lugupidav fotokaupmees sõitis iga paari aasta tagant Saksamaale Cologne’i (Köln) linna, kus tehnikafännid üksteisega mõõtu võtsid.

Ühelt poolt pole ju lahti midagi. UK-s peetav alternatiivne „The Photography Show“ jääb Euroopasse alles, samuti on suured fotomessid nii Jaapanis kui USA-s ja kui pandeemia kontrolli alla saadakse, siis asi need mõned lisatunnid ikka lennata on.

Teisalt tekitab nii suure ja võimsa ürituse lõpetamine nõutust, paljudes ka nukrust, et kas see ongi siis kõik? Fotokaupade müügilangusest olen siin juba varasemalt kirjutanud: https://fotojutud.ee/topics/uudised/katastroof-fototurul-kaameramuuk-on-langenud-88/

70 aastase ajalooga tippüritust ei panda kindlasti naljapärast kinni. Ju siis on asjad tõesti halvasti. Aga kuidas see fotograafe mõjutab?

Esimene ja kõige käegakatsutavam mõju on kindlasti see, et enne pungestasid fototehnika tootjad Photokina nimel naba paigast – kõik uus ning vinge prooviti messi ajaks vähemalt prototüüpidena tööle saada. Nüüd aga kaob sünkroniseeritud võistlus tootjate vahel, mis andis tarbijatele ja kaupmeestele võimaluse kuumimaid uuendusi üks-ühele katsuda, võrrelda, testida, arvustada ja seeläbi ka parem ülevaade saada. Ehk siis toodete lansseeringud muutuvad eklektilisemaks ja uudiskaupu ei esitleta enam valgus-show’de ja laeni ulatuvate ekraanide abil, vaid suvalisel ajal laiali saadetud kuivade pressiteadete vahendusel.

Teine ja märksa räbalam lugu on see, et suured messid on kaupmeestele kontaktide loomise epitsentriks. Vanad tuttavad üle terve maailma said kokku, rääkisid elust, olust, turust ja tehnikast ning tõid need sõnumid usaldusväärsete allikatena meile koju kätte. See sai nüüd läbi.

Kolmas nüanss on see, et Photokinal tehti reaalselt ärikokkuleppeid ja sõlmiti lepinguid.

Tõele au andes tuleb siiski märkida, et ega seetõttu maailm seisma ei jää. Tootepresentatsioonid on ammu veebi kolinud, füüsilised kohtumised asendunud digikoosolekutega ja lepinguid saab sõlmida ka muul moel, kui messikeskuse baaripukil.

Loodame siiski, et „The Photography Show“ suudab Photokinalt teatepulga väärikalt üle võtta, sest digitaliseerinud maailmas ei teeks üks korralik melurikas mess ka midagi halba, eeldusel muidugi, et seal ebameeldivad viirushaigused ei levi.