Kui kevadel saavad karjaloomad esimest korda peale pikka talve õue, keksivad nad nagu õnnest segased lapsed. Samasugust emotsiooni tunnevad ka paljud pildistajad. Läbi on saanud pikk ja raagus aeg, maailma vallutavad värvid ja iga lilleõis on nagu midagi uut ja enneolematut.

Foto: Janek Laanemäe

Käesolevas artiklis jagan mõned lihtsad nipid, kuidas lillede pildistamine viia uuele tasemele ja seeläbi ka meie teemaveebis aset leidvale fotokonkursile vahvamaid fotosid esitada. 

- REKLAAM -

Tehnika

Kevade saabudes ummistuvad sotsiaalmeedia aknad tuhandete ühesuguste lillepiltidega. Proovin natuke anda suuniseid, kuidas muuta pilt rohkem omanäolisemaks ja mis siin salata, ka silmale paremaks vaadata. Selleks pole vaja poodi tormata, et endale “vingem” tehnika soetada, see kõik on sul juba usutavasti olemas. Lihtsalt enne nupule vajutamist tasuks mõelda mõnele elementaarsele asjale. Nii et olgu sul telefon või kallis profikaamera, mõlemaga on põnev tulemus teostatav.

Üks pilt või mitu?

Kõige lihtsama vastupanu teed minek on ilusat lille nähes sellele veidi lähemale kükitamine ning lihtsalt pildi ära tegemine. Jah, ka nii võib sündida auhinnavääriline foto. Teoorias vähemalt. Selle juhtumise tõenäosus on aga imepisike.

Vaata parem veidi ringi, ehk leiad sama lille, aga natuke huvitavama kujuga. Või liigu hoopis eemale ja saad pildile paremal juhul sadu lilli korraga. Põhiline võlusõna on ikka see hea ja vana – katseta, ära piirdu ühe võttega. Tee palju-palju erinevaid pilte, ainult nii hakkad nägema ka mingit ideed ja oskad ise eristada, milline on meeldivam foto, milline aga ei lähe mitte.

Fotod: Janek Laanemäe

Portree

“Lilleportreel” on kaadris suurelt 1-2-3 lille ja taust on taga udune. Nagu perepilt. Proovi aga anda sellele pildile mingi oma nõks või lisaväärtus. Foto võiks ju erineda kuidagi nendest sadadest teistest, mida massiliselt postitatakse.

  • Leia eriline õis. Ära lepi esimese ettejuhtuvaga. Otsi ja jaluta ringi!
  • Pildista madalalt. Mida madalamalt pildistada, seda kaugemale jääb taust ja seda pehmemalt ja udusemalt see ka pildile joonistub. Arvesta, et lahtisema avaga saab udusema tausta, aga seda vähem jääb teravat ala ka lillele.
  • Kui inimese portree puhul on oluline saada fookusesse tema silmad, siis lilleportreel on oluline otsustada juba eos, kuhu peaks jääma fookuspunkt. Siin ei saagi ühest soovitust anda. On väga erineva kujuga taimi ja õisi ning mõnikord tasub teravaks saada servad, teinekord aga tolmukad. Ka teravuspunktide valikul tasuks teha mitu erinevat katsetust, et hiljem arvutis sobiv valida.
  • Kirsiks tordil on kastetilk või väike putukas õiel tegutsemas. Sellise lisadetailiga tuleb pildile elu juurde ja annab ka originaalsust. Seda on ka kordi raskem saavutada, sest katsu sa lepatriinule öelda, et ta õiele palun jalutama tuleks 🙂
  • Jälgi tausta. Eesmärk on saada pildistatav taustast lahti ja proovida taust võimalikult uduseks jätta, aga on olukordi, kus taust on olulisem õiest endast. Loojuv päike läbi puude või vihmamärg taimestiks loovad muinasjutulise mullimaailma. Kui sellised asjad pildile püüad, oled juba konkursidel konkurentsis!
  • Jälgi valgust ja kasuta ära seda pildi põnevamaks muutmisel. Kui soovid tähelepanu jätta ainult ühele lillele ja luua stuudiolikku tumedat tühja tausta, siis proovi leida koht, kus õis on päikeses ja taustaks jääb midagi varjulist, olgu selleks suurem põõsas, maja sein või jäme puutüvi. Kindlapeale minek on ka päikese tõusu- või loojanguvalgus.

Fotod: Janek Laanemäe

Grupipilt

Portreest märksa keerulisem on teha korralik grupipilt. Üsna sarnane on olukord ka looduses. Kui inimeste grupipildis on oluline jälgida kõikide pildil olevate kehahoiakuid ja näoilmeid ning lisaks ka tausta, kuhu grupp paigutatud on, siis lillede ja taimede puhul on asi üpriski sarnane.

  • Kompositsioon on grupi puhul tähtis. Kui leiad suurema lillede kasvukoha, siis katsu neid igast küljest pildile püüda. Grupp paistab erinevate nurkade alt väga erinevalt ja liikudes leiad nende parima paigutuse.
  • Grupi puhul on tavaliselt ava valik kinnisem ja sellega kaasnevad kohe mured kirju tausta tekkimisel. Lahenduseks on näiteks pikema fookuskauguse kasutamine ja kaugemalt pildistamine. Leides metsas kauni kimbu kuldkingi, siis keera ette oma teletoru (või telefonil zuumirežiim) ja mine võimalikult kaugele, et saada teravaks lilled, mis asuvad üksteisele võrdlemisi lähedal. Just kaugemale minekuga tagad selle, et taust jääb ikka kenasti udusem.
  • Võttenurk proovi ka grupipildi puhul hoida madalal, ideaalis õiega samal kõrgusel. Osad õied vaatavad otse päikese poole ja hämardudes sulguvad üldse, nii et vahel võib see olla paras väljakutse, sest kes ikka modelle selja tagant või kinniste silmadega pildistab.

Fotod: Janek Laanemäe

Keskkond

Nüüd on aeg reeglitest ennast lahti lasta ja minna hetki leidma. Inimeste võrdluses sobiks siia fantaasiasessioonid ja tänavafotograafia. 

Kasuta ära erinevaid tehnilisi lähenemisi, mida ehk muidu lillede pildistamisel tegema ei hakkakski. 

  • Keera ava võimalikult kinni, tee HDR-i, pildista otse alt üles ja ülevalt alla, kleebi mitmest pildist kokku fookuskuhi jne. 
  • Kasuta lähedalt pildistamiseks lainurka. Lasku lilledele lähedale. Pane kaamera kasvõi vastu maad ja vajadusel tee pinnasesse isegi väike süvend, et saaksid kaamera veel madalamale sättida.
  • Tuul on meil igapäevane nuhtlus. Miks mitte siis kasutada sellega võitlemiseks mõnda lisavidinat või lahendust. On olemas spetsiaalset klambrikesed, millega saab lille varrest paigal hoida. Lihtsam on muidugi kasutada läbipaistvast pleksiklaasist seina tuule takistuseks, mis aga ei muuda valguse tugevust ega tooni.
  • Ümbritsevate taimedega toimetulekuks ära võta vikatit või trimmerit kaasa. Aseta midagi kerget taimedele peale, mis taimi ei murra ja muul moel lõhu, kuid hoiab tüütud kõrred pildist eemal.
  • Tee lilledest lihtsalt üks pildi osa. Kasuta maastikupildil esiplaani loomiseks lilli. Hiljem saad juba siis ise otsustada, kas tegu on lihtsalt esiplaani detailidega või lillepildi keskkonnaga.

Fotod: Janek Laanemäe

Kuhu ja kellele

Kõige selle lilleilu jäädvustamise õhinaga aga katsu jääda ise inimeseks, mitte ära muutu loo alguses kirjeldatud kepslevaks loomaks. See tähendab, et peale pildistamist ei tohiks jääda sinust maha sõjatanner, kaevatud kraavid ja niidetud metsaalused. Proovi läheneda loominguliselt, aga ära unusta ümbritsevat keskkonda säästa.

Piltide lavastuse juures tuleks olla ka vaataja suhtes aus, aga eks see on pigem enda sisetunde küsimus. Kõik eeltoodud näpunäited ei pruugi olla aktsepteeritavad lillekonkursidele foto esitamisel. Loe alati igasuguste fotokonkursside reeglid ikka põhjalikult läbi ja siis mõtle, kuidas konkreetne pilt sinna sobitub. Tavaliselt on žüriides spetsialistid, kes saavad kaugelt juba aru, kas mingile liigile on keskkond tehis või naturaalne, kas õis sädeleb kastepiiskades tõusupäikeses või sama efekt on saavutatud hoopis veepritsi ja taskulambiga.

Foto: Jan Lepamaa

Ja ärge siis unustage, et hetkel toimub meil koostöös Tallinna Botaanikaia ja Fotoluksiga fotokonkurss “Imekaunis botaanika”, mille statuudiga saate lähemalt tutvuda siit: https://fotojutud.ee/konkurss/botaanika/?contest=contest-condition

Edukat lillede pildistamist!