Paljudel fotograafidel on ette tulnud olukordi, kus sõber või tuttav pöördub järgmise sooviga – sul on hea kaamera, palun tee mu korterist mõned pildid, tahaks müüki panna või üürile anda. Esmapilgul väike ja lihtne soov, kuid reaalsuses võivad hooletult tehtud fotod tehingu hoopis vussi keerata.

Järgnevalt annan ülevaatliku juhendi, kuidas kinnisvara pildistamine ilusti välja kukuks. Oluline on meeles pidada kahte peamist asja – pildid peavad olema hubased ja ausad!

- REKLAAM -

Foto: Janek Laanemäe

Tehnika ja seaded

Kui fotokotis on lisaks kaamerale ka lainurkobjektiiv ja portree- või makroobjektiiv olemas, siis on pool võitu juba käes. Kolmas vajaminev tööriist on muidugi statiiv.

Pildistamiseks soovitan valida M režiimi, et saaks kontrollida täielikult igat kaadrit. ISO väärtus pane julgelt kõige madalamaks (nt ISO 100) ja ava võiks jääda vahemikku F8-F11, sest väiksem ava võimaldab lainurgaga enamus kaadrist teravalt pildile jäädvustada. Kui esiplaanil juhtubki mõni detail kaamerale väga lähedal olema, siis proovi leida hoopis teine võttenurk. Valgetasakaal tuleks samuti fikseerida, kuna keerulisemates valgusoludes tuleb HDR tehnikat kasutada ja siis saab seda muretumalt mitmest kaadrist hiljem kokku liita.

Ilm

Tavaliselt on müügiga/üüriga ikka kiire ja eriti aega sobivat magusat valgust oodata pole. Kui on aega, siis loomulikult on mahedam valgus abiks – mitte päris punane loojang, aga läbi pilvevine päike või mõned tunnid enne või pärast loojangut tulevad palju pildistamisele kasuks. Vältida võiks sombust ja vihmast ilma, sest siis on kõik hall ja tuhm ning pildid jäävad elutuks.

Objekti ettevalmistus

Nüüd aga ole julge ja ütle korteri omanikule, et tuleb teha suuremat sorti koristus. Kusjuures see on heade piltide saamiseks äärmiselt oluline! Kuna koristust hiljem Photoshopis teha ei saa, siis ära unusta vajadusel lausa nõudmast, et kodu oleks korda tehtud.

Koristada tuleb põhjalikult. Kõik läikivad pinnad peavad puhtad olema, näpujälgi ega lihtsalt märja kaltsuga triibuliseks tõmmatud jutte ei taha keegi näha. Samuti tuleks kriitiliselt üle vaadata ka aknad. Kui need on ikka mustad, siis tuleks ka need puhtaks pesta. Vahetada tuleb ka laudlinad, voodipesud ja päevatekid ning kindlasti riputada kööki triigitud ja siledad uued katted ja rätikud.

“Less is more” on vahva aga õige ütlus, mis tõlgituna tähendab, et mida vähem, seda parem. Jutt käib kõikidest asjadest, mis ei ole kappides peidus. Asja mõte on selles, et pilt peab jutustama loo sellest konkreetsest kodust, mitte asjadest. Sama loogika kehtib tegelikult ka maastiku- ja makropiltide ning ka muude fotode puhul. Vaatajal kaob lihtsalt fookuspunkt ära. Silm hakkab pildil ekslema ja lõpuks ei saa midagi aru, milleks see pilt üldse tehti ja mida sellega öelda soovitakse.

Foto: Janek Laanemäe

Järgmisena mõned täpsemad märksõnad, mida on kasulik koristusel või vajadusel fotograafil juba kohapeal teha.

  • Isiklikud fotod ja pildid peitu
  • Vannituppa võivad kenasti pakitud rätikud jääda, aga hambaharjad ja muu sarnane personaalse hügieeniga seotud asjad tuleb kappi panna
  • Kontrolli kõik lambid üle, et pirnid oleks sees ja töötaks
  • Pildistamise ajaks lülita televiisor kinni
  • Kaminasse tuleb võimalusel teha tuli

Kui toas on mõned sellised asjad, mida pildile ei soovi, aga kappi panna ka ei saa, siis tuleb need võimalusel liigutada lihtsalt toas teise seina nii, et need pildile ei jääks.

Kohapealne vaatlus

Mina soovitan esmalt lihtsalt kõik ruumid omanikuga läbi jalutada ja uurida, kus on kohad, mida omanik ise tahab rõhutada. Ka nendele tuleb pildistamisel tähelepanu pöörata. Samuti on oluline teada, kas on mingi koht, mida ei soovita pildile jätta – mõni hinnaline kell või maal, mis niikuinii koos eluasemega müüki ei lähe.

Hakkame pilti tegema

Pildista statiivilt isegi siis, kui on piisavalt valge ja säriajad lubaksid käest fotografeerida. Kui kaameral on olemas võimalus ekraanilt pilti vaadates pildistada (live-view), siis ka see on hea abimees.

Kui kõrgele statiivil kaamera panna? Enamus pilte saab teha lihtsa reegli järgi – jaga toa kõrgus täpselt pooleks ja siis saad pildile võrdselt nii lage kui põrandat, samas seinad jäävad sirgeks. Aga ära selle mugavuse ohvriks lange. On kohti, kus tuleks kindlasti kaamera kõrgemale tõsta ja siis kasvõi hiljem rohkem pilte töödeldes pusida ja seinu sirgeks timmida. Asi nimelt selles, et fotograafile mugav vöökohast veidi kõrgemal olev vaatenurk pole see, mida täiskasvanud inimene tegelikult näeb. Eriti hakkab see häirima just köögist tehtud piltide puhul, kus on tunne, nagu laps oleks pilti teinud. Pole hea, kui töötasapind on silmade kõrgusel ja kraanikausi kuju enam näha ei ole ning välja paistab ainult kaardus kraan. See ei anna köögist ülevaatlikku pilti ning ei tekita kodust tunnet.

Foto: Janek Laanemäe

Nagu varem öeldud, siis pildid peavad olema ka ausad. Enamus kinnisvarapilte teeme lainurkobjektiiviga ja sellega on oht muuta pisikesed ruumid hiigelsuurteks. Seda tuleb kontrolli alla hoida. Proovi pildistada sellise vaatenurgaga, et ruumist tekiks tõene ülevaade. On hea, kui saab aimu, kust hakkab uks ja kus lõppeb sein, aga alati ei pea võtma vaatenurgast maksimumi. Proovi sättida pildil tuba selliselt, et oleks paigas ka kompositsioon. Võimalusel kasuta kolmandiku reeglit.

Kaadri servades jäta asjad tervenisti peale. Kui laual on lillevaas, siis ära poolita seda kaadri servaga, vaid võimalusel tõsta vaasi nii palju, et see mahuks tervenisti pildile. Kui tooli- või lauajalad jäävad pooleldi kaadrist välja, siis proovi samuti neid nihutada selliselt, et need tervenisti pildile jääks.

Otsi erinevaid võttenurki. Alati ei pea akent sättima kolmandikule, proovi pildistada ka selliselt, et uks või aken jääb keset kaadrit. Seda on mõtet aga teha siis, kui tekib sümmeetria mingite muude toas olevate asjadega.

Proovi teha pilti põlevate tuledega ja tee ka ilma. Hiljem saad valida, kumb paremini mõjub. Põlevad tuled aitavad valgustada pimedamaid kohti, samas lisavad ebameeldivat sooja valgust, mis muudab hilisema töötluse raskemaks. Ava ja sulge uksi erinevate valgusolude katsetamiseks, sest vahel piisab, kui panna toa uks kinni ning valgus saab pildil palju loogilisem.

HDR või välk?

Valgus on fotograafias kõige olulisem ja ka kõige suurem väljakutse. Minule meeldib pilti teha siis, kui päike paistab. Jah, tehniliselt oleks palju lihtsam pildistada pilvise ilmaga, kui akendest tuppa tulev valgus oleks kordi mahedam ja ka siis võiks veel kardinad ette tõmmata ning saakski pika säriajaga kenad fotod. Või kas ikka saaks? Minu hinnangul jäävad pildid sellisel juhul elutuks ja lamedaks vaatamata sellele, et valgus jaotub ühtlasemalt. Päikest ei maksa karta, nagu ka kohati liiga eredaid kohti pildil. Enamus inimesi ei taha elada pimedas. Nad otsivad ju ikkagi päikeseküllast kodu!

Kui aknast tuleb palju valgust, siis tuleks teha lihtsalt mitu erineva säriajaga pilti, et saaks ruumi kõik kohad kenasti valgustatud ja arvutis hiljem HDR-iks liita. Paljud kasutavad ka välku või mitut välklampi, aga need oleks lisaks päikesele ja objektil asuvatele lampidele juba kolmas valgusallikas, mis võib hiljem tekitada küllaltki võõra mulje. Seega soovitan naturaalset valgust ja hilisemat keerukamat töötlust.

Otsime detaile

Tundub imeliku plaanina, aga mainisin juba alguses, et lisaks lainurgale võiks kaasas olla ka makro- või portreeobjektiiv. Kui kõik toad ja ruumid on pildistatud, siis vaheta julgelt objektiivi ja alusta uut ringkäiku. Keera ava lahtiseks, et saaksid just soovitud detaili pildile ja tausta mahedalt uduseks. Detailid võiks olla muidugi puhtad ja omapärased. Kui pildistad segistit, siis kontrolli, et see katlakivine ei oleks. Kui lampi, siis võiks tolm olla sellelt enne pühitud. Detailideks sobivad ka lilled vaasis või küünlajalg laual. Sellise pildistamise eesmärk on anda lainurgaga tehtud vaadetele vaheldust, aga ka tekitada vaatajas põnevust ja huvi ning luua kodust miljööd.

Foto: Janek Laanemäe

Välisvaated

Paljud ütlevad, et me näeme ju hoone asukohta niigi kaartidelt, on olemas suisa tänavavaated. Kuid välisvaadete pildistamine on väga oluline, kuna inimesed soovivad näha, kus nad täpsemalt elama hakkavad. Ka siin soovitan võtta veelkord kotist portreeobjektiiv ja võimalusel minna kaugemale. See mõjub loomulikumalt, kui lainurgaga venitatud vaade pikast hoonest. Püüa esiplaanile laste mänguväljak, puud, põõsad, lillepeenar ja muu selline, mis kannab endas pehmet, kuid väga olulist väärtust igale koduotsijale.

Töötlus

Kui kõik pildid on tehtud ehk lõbus osa on läbi, siis algab raskem töö – piltide töötlemine ja kontrollimine. Vältima peaks igasuguseid enda ja statiivi peegeldusi. Kui suure televiisori ekraanilt peegeldabki teise seina äärde tõstetud harjavars, siis oleks mõistlik see sealt välja  töödelda. Töötlemisel aga on omad piirid, kindlasti ei tohiks tekitada sellega vale muljet objekti olemusest. Kui ikka laes on pragu, siis nii ongi, seda puutuda ei tohi! See oleks petmine.

Lisaks soovitan õues tehtud piltidelt nähtavad autonumbrid udustada, et vältida arasaamatusi.

Kirss tordil

Kinnisvarafotograafia eesmärk on teha kodust erilised pildid, mis kiirendaks selle müüki, paremal juhul ka tõstaks selle väärtust. Samas tuleb jääda kogu suures pildistamistuhinas dokumenteerivaks. Kunsti tuleb lisada näpuotsaga läbi detailide. Räägi ja suhtle kindlasti inimesega, kellele pilte teed. Ehk tasub minna isegi enne poest läbi ja osta paar kilo värskeid apelsine või õunu, et siis need kena kausiga pildistamise ajaks köögilauale panna. Peotäis ilusaid lilli vaasis on muidu ehk halli ja steriilse toa puhul just see, mis toob pildile vajaliku sädeme.

Plaan B

Kui kogu eelnev jutt on liig mis liig, kui see kõik tundub arutult keeruline ja ebaloogiline, siis on olemas sellele tööle spetsialiseerunud fotograafid, kes pildistavadki igapäevaselt erinevaid maju ja kortereid. Nende fotokotid on komplekteeritud vajaliku tehnikaga, autos on varuks lillevaasid ning kausid apelsinidele. Loomulikult esitavad nad oma töö eest arve, aga kinnisvaraobjektide väärtusega võrreldes on see siiski peenraha.

Janek Laanemäe on muuhulgas elukutseline kinnisvarafotograaf