Uudse tehnikaga on tänapäeval võimalik fotograafias palju meelepäraseid asju korda saata. Head kaamerad ja ka head nutitelefonid teevad kiirelt pildi valmis ja asi korras. Olekski nagu kõik. Samas ihkavad paljud fotograafid oma fotokotti lisaks ka suure avaga valgusjõulisi objektiive, millega saaks teha mõnusa udustatud esi- ja tagaplaaniga jäädvustusi.

No näeb ju f/1.4 või f/1.8 avaga tehtud pilt oluliselt lahedam välja, kui vanemad pildid f/5.6 või f/8 avaga? Mõnusalt udune taust toob pildistatava uhkelt esile ja kaotab muu ebavajaliku. Miks mitte ohverdada sadu ja tuhandeid eurosid sellel eesmärgil, et fotod näeksid välja nagu ajakirja kaanel?

- REKLAAM -

Aga äkki tulistame me tegelikult sellega endale hoopis natuke jalga?

Ma arvan, et osaliselt küll. Kohe selgitan.

Pehme bokeh’ga pildi tegemine on nagu valmiva supi soolaga maitsestamine. Teatud koguses toob see maitsed esile ja üle pingutades jälle kaotab need, lisaks muutub supp kõlbmatuks.

On palju kohti, kus plaanide pehmendamine toimib väga hästi, olgu selleks siis üksiku lilleõie pildistamine või portreepiltide tegemine. Aga kui vaadata kuulsaid pilte läbi fotoajaloo, siis vähesed neist on tegelikult tehtud väga lahtise avaga. Enamikel jääb ava suhteliselt kitsaks, pigem on see ikka vahemikus f/8-f/16. Rääkimata legendaarsest Ansel Adamsist, kes tegi maastikufotosid tihti ka f/64 avaga.

Heal pildil peaks olema nii huvitav esiplaan kui ka huvitav taust. Lahtise avaga pildistades peaks meid huvitama ainult esiplaanil olev objekt/inimene ja muu kõik taustal oleks ebaoluline. Nii ongi lihtne tausta hägustada ja tuua esile vaid see üks ja ainus objekt. Tegelikult on see aga parasjagu laisk pildistamise vorm ja mitte selles sõna parimas mõttes.

F/8 juures pildistamine on juba märksa keerulisem ja vaevanõudvam. Tihti segab taust konkreetset objekti esile toomast, mida me tegelikult rõhutada tahame. Samas sunnib see meid fotograafias rohkem pingutama ja loovamad olema. Kui tahad tausta lihtsustada, siis liiguta oma jalgu või vaatenurka, selle asemel, et lihtsalt lahtise avaga pildistada.

Eelnev ei tähenda loomulikult, et lahtise avaga pildistamine oleks kuidagi tabu. Ohhh ei… Nagu juba varem mainitud, kindlasti on see teatud situatsioonides omal kohal. Ka hämarad valgusolud õhtul või ööfotograafia – siin pole ju mõistlik kasutada kitsast ava ja enda elu veelgi raskemaks teha.

Selle arutelu mõte on, et pehme bokeh ei tohiks saada pildi tegemisel kinnisideeks. Lihtsamalt öelduna – põdege see mõttekäik läbi ja kasutage lahtist ava ainult siis, kui see reaalselt on ka õigustatud ja vajalik.